3 października, 18:00
dr Dorota Grubba-Thiede
„Interwały zjawisk” - współczesna rzeźba abstrakcyjna i figuratywna w otwarto-zamkniętych przestrzeniach – wykład
Wykład w syntetyczny sposób przybliży ważniejsze ewolucje rzeźby współczesnej, których duża dynamika mogła zaistnieć dzięki silnym osobowościom sztuki oraz wspierających teoretyków, krytyków, kuratorów, działających zwłaszcza od 2 połowy lat 50. Sytuację sztuki Polskiej i innych krajów w tzw. "w cieniu Jałty" (w trudnej sytuacji geopolitycznej) charakteryzowało bogactwo postaw, także tych wyraźnie progresywnych, lub osobnych, stanowiących do dziś oryginalny punkt odniesienia. Bogato ilustrowana prezentacja będzie esejem przybliżającym wieloaspektowość poszukiwań sztuki polskiej w kontekście lepiej nagłaśnianych zjawisk tzw. sztuki zachodniej.
dr Dorota Grubba-Thiede - wykładowczyni Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, historyczka sztuki, krytyczka sztuki, kuratorka wystaw. Absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu: doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce (2009), magister sztuki (na Kierunku Rzeźba, 2005), magister Ochrony Dóbr Kultury – Konserwatorstwo (2000). Zorganizowała liczne ekspozycjie sztuki nowoczesnej i współczesnej w PGS w Sopocie, i m.in. MN w Warszawie, CRP w Orońsku, etc. Prezentowała prace wybitnych twórców i twórczyń współczesnych, byli to: Stanisław Horno-Popławski (1902-1997), Krzysztof Malec (1965-2002) oraz m.in. Jerzy Bereś, Zbigniew Warpechowski, Magdalena Abakanowicz, Alina Szapocznikow, Zula Strzelecka, Katarzyna Józefowicz, Piotr Józefowicz, Katarzyna Kobro, także w licznych interdyscyplinarnych prezentacjach sztuki najnowszej – dających nawet bardzo młodym artystom możliwość pokazania swoich realizacji w instytucjach sztuki. Jest związana z Polskim Instytutem Studiów nad Sztuką Świata oraz z AICA Int. + AICA Sekcja Polska. Była również autorką cyklu wykładów-spotkań w Instytucie Kultury Miejskiej w Gdańsku pt. „Kształty w strefach znaczeń – społeczne konteksty rzeźby współczesnej” (2014-2015). Zajmuje się interdyscyplinarnymi badaniami w zakresie sztuki współczesnej oraz jej upowszechnianiem: w książkach [m.in. D. Grubba-Thiede: Nurt figuracji w powojennej rzeźbie polskiej 2016], w katalogach ekspozycji oraz m.in. na łamach wydawnictw: Kwartalnik Nowej Sztuki EXIT, Magazyn Sztuki, Pamiętnik Sztuk Pięknych, Konteksty – Antropologia Kultury – Etnografia – Sztuka, Kwartalnik Rzeźby Orońsko, Sztuka i Dokumentacja, Rocznik Sopocki, Art&Business, AtrLUK, Artmix -rtmix- sztuka, feminizm, kultura wizualna, SZUM, Rocznik Rzeźby Polskiej.
4 października, 18:00
Małgorzata Szelachowska
Mozaiki – uśmiechnięta sztuka PRL-u – wykład
Wykład będzie omówieniem spuścizny Zbigniewa Brodowskiego w kontekście polskiej, powojennej sztuki publicznej, a zwłaszcza sztuki w architekturze. Jakie warunki historyczne, ideologiczne i ekonomiczne sprawiły, że mogła rozkwitnąć sztuka publiczna w Polsce lat powojennych? Kim był Zbigniew Brodowski, mieszkaniec Osiedla Młodych z warszawskiego Grochowa? Jak jego monumentalne mozaiki wpisały się w nurt sztuki publicznej? Obecna sytuacja artystycznej spuścizny PRL-u z przestrzeni publicznej.
Małgorzata Szelachowska - kulturoznawczyni, redaktorka, dziennikarka, copywriterka, stypendystka Journalisten Kolleg na Freie Universität w Berlinie, absolwentka MBA w Polskiej Akademii Nauk, kuratorka projektu "Oko na sztukę" prowadzonego w ramach Stowarzyszenia Badawczo-Animacyjnego Flaneur, w którym bada lokalne dziedzictwo kulturowe Warszawy.
5 października, 13:00 i 16:00
dr Magdalena Furmanik-Kowalska
Pracownia Chmielewskich i jej mieszkańcy – oprowadzanie po wnętrzach
Pracownia Chmielewskich przy placu Hallera była zajmowana przez parę artystów przez ponad 50 lat. Wyjątkowy charakter jej wnętrzu nadały własnoręcznie wykonane przez tych twórców dekoracje: szkło witrażowe w oknie oraz mozaiki i płaskorzeźby na ścianach. Lokal służył im nie jako miejsce pracy, ale jednocześnie mieszkanie. Tutaj goszczono warszawskie środowisko artystyczne związane z Akademią Sztuk Pięknych, bowiem Jan Chmielewski urodzony w 1927 roku w Grodnie od 1950 roku, związany był z tą uczelnią przez niemal całe życie. Na początku jako jej student, potem wykładowca, a następnie zasłużony profesor. Jako artysta debiutował w 1955 roku na Ogólnopolskiej Wystawie Młodej Plastyki „Przeciw wojnie – przeciw faszyzmowi”, zwanej Arsenałem. Był autorem monumentalnych pomników takich jak: „Poległym w Służbie i Obronie Polski Ludowej” przed Pałacem Lubomirskich w Warszawie (1985, zburzony 1991), Janusza Korczaka w Warszawie, ul. Świętokrzyska (2003), Gen. Marii Wittek przed Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie (2006).
dr Magdalena Furmanik-Kowalska - koordynatorka projektu. Wiceprezeska fundacji, historyczka i krytyczka sztuki nowoczesnej i współczesnej. Absolwentka „Nauk o Sztuce” (2014) i „Ochrony Dóbr Kultury” (2006) Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Wykładowczyni Akademii WIT. Wicedyrektorka Centrum Badań Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata. Inicjatorka serii publikacji o znaczeniach kulturowych ubioru („Strój – zwierciadło kultury” [2013], „Sztuka stroju, strój w sztuce” [2016] i „Co (nie) przystoi mężczyźnie. Ubiór męski w sztuce i kulturze” [2020]). Autorka książek, artykułów i recenzji wystaw sztuki nowoczesnej i współczesnej (Obieg, ARTluK, niezlasztuka.pl, rynekisztuka.pl).
Wydarzeniom towarszyszyć będzie kiermasz książek o sztuce modernistycznej.
Partnerzy:
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Stowarzyszenie Badawczo-Animacyjne Flâneur i Muzeum Okręgowe w Suwałkach.